17-08-2010

Suffolk-medaillons oftewel jojo-patchwork.

Dit vind ik altijd het allerleukste om te doen en daarbij kan ik me helemaal in verliezen. De factor tijd is dan  ondergeschikt aan het plezier wat dit werk met zich meebrengt. Het kostuum voor Iris past dus ik kan verder met de extra's. Ik heb al wat bloemen gemaakt maar was ook nog op zoek naar een theatraler effect. Na wat snuffelen in tijdschriften en boeken beland  ik bij een soort speldenkussen. Ik probeer er eerst één en ben meteen enthousiast.
Werk-beschrijving; knip 3 cirkels van verschillende stof (7+8+9cm.). Naai langs de rand van de cirkel met een sterke draad met een kleine rijgsteek. De cirkel van 7cm. opvullen met synthetische vulling en de draad goed aantrekken. Met een mooie draad (dmc-garen) de partjes in de bol aangeven, de draad telkens goed aantrekken. Midden bovenop voorzien van een mooi knoopje. Cirkel 8 en 9 eronder bevestigen met een sterke draad. Klaar!, worden het knopen of versieringen voor een kraag of hoed?????

10 opmerkingen:

  1. Oh Helmi, wat wonderschoon!Ik ben helemaal weg van dat soort handgemaakte kleding en weet uit eigen ervaring hoe ontspannend het is om urenlang met bijzondere karweitjes bezig te zijn terwijl alle "onwetenden" je voor gek verklaren. Ik ben zeer benieuwd naar je eindresultaat! Lieve groeten, Claudia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het theatrale effect bekom je wel hiermee! Supermooi, deze medaillons. Ik begrijp je enthousiasme, tijd is ondergeschikt aan dit mooie resultaat. Leuke foto's ook weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat zien ze er grappig uit.
    Je krijgt zo zin om ze ook te gaan maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh heel mooi!!!
    Ik denk dat ik voor knopen zou gaan maar ja ik ken de jurk niet.
    Groetjes Michaja

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je wel voor je reactie op mijn blog...
    Leuk... zeker als je net begint is dat heel bijzonder.

    Je hebt super mooie knopen !

    groetjes,
    Liek

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw, Helmi, wat een prachtige pincushions! En bedankt voor de beschrijving ervan: wie weet ga ik het zelf ook eens proberen als pincushion of als knopen. Maar ook de gekozen stoffen zijn alleen al een plezier voor het oog, hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat mooi gemaakt zeg, echt heel leuk... ga ik zeker ook eens proberen. Maar vind het misschien wel een beetje te mooi voor een speldenkussen. Ik zou het eerder in het klein maken voor op een mooie speld o.i.d.

    groetjes Adriana

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ze doen mij aan speldenkussentjes denken!

    BeantwoordenVerwijderen